Zdraví v lahvi
Odhalte společně s námi tajemství poctivých ovocných a bylinkových sirupů Kitl, které znáte z našeho regálu BILLA regionálně. Seznámíme vás s příběhem a procesem výroby dokonalého základu pro zdravé, lahodné limonády a horké nápoje z dílny ryze českého podniku, který navazuje na vymizelou nápojářskou tradici.
Příběh nápojů značky Kitl se začal psát v roce 2005, kdy se Jan Vokurka rozhodl, že opustí kariéru brand manažera ve velké společnosti a vrhne se na vlastní podnikání. Za dva roky spatřil světlo světa první bylinkový nápoj Kitl Šláftruňk, který si brzy našel cestu do českých domácností. Počet vyrobených lahví a nových produktů se postupně rozšiřoval a dnes nás pan Vokurka vítá v sídle rodinné firmy Kitl u Jablonce nad Nisou, kde už dnes pracuje kolem 50 lidí. Na výrobu sirupů se tady vrhli zhruba před osmi lety. Jejich prvním sirupem, který je dodnes vlajkovou lodí firmy Kitl, byl SYROB z květů černého bezu. Svůj netradiční název získal podle staročeského receptu z Podkrkonoší na „syrob z černobejlí“, který Jan Vokurka vypátral v turnovském muzeu.
NÁPOJOVÁ ALCHYMIE
„Naší hlavní myšlenkou bylo začít dělat sirup, který bude stejně kvalitní a chuťově dobrý jako ty domácí, ručně vyráběné,“ přibližuje Jan Vokurka. A protože v Kitlu kladou vysoké nároky na kvalitu, rozhodli se používat chemicky neošetřené květy černého bezu, aby jejich výrobek mohl nést označení BIO. „Začali jsme tím, že jsme oslovili výzkumný ústav a nechali jsme si poslat květy různých odrůd bezu. Z nich jsme vyrobili sirupy a tu odrůdu, která se nám nejvíce líbila, jsme vysázeli. Možná tomu nebudete věřit, ale rozdíly v chuti byly obrovské, snad větší než u vína,“ dodává. Dnes vlastní firma Kitl už čtyři bezové sady. Nacházejí se v lokalitách s různými klimatickými podmínkami a to jim umožňuje sbírat květy v jiném časovém období podle toho, jak dozrávají. Kromě bezového květu nabízí Kitl v řadě SYROB další ovocné a bylinkové příchutě vyrobené ze surovin od dodavatelů, které si Jan Vokurka pečlivě vybírá. Například kvalitní voňavou mátu odebírá z Vysočiny, šťavnaté červené grepy putují do Jablonce nad Nisou z Mexika a léčivý zázvor s harmonickou chutí dokonce až z Peru. Na trh uvádí rodinná firma každý rok pouze jeden výrobek, aby měli dostatek času na doladění chuti sirupu k dokonalosti.
JAK SE RODÍ SIRUP
Jan Vokurka nás vede přímo do výroby, kterou se line vůně právě stáčeného višňového sirupu. „Na začátku procesu je potřeba pečlivě omýt a očistit všechny suroviny a vylisovat z nich šťávu. Sirupy se vyrábí zastudena ve velkém nerezovém tanku o objemu 3 000 litrů, kterému se říká duplikátor neboli duplik, a pak se pomocí čerpadel a potrubí dostávají na plnící linku, kde plníme rychlostí 2 000 lahví za hodinu,“ popisuje nápojář. Na lince stroje nejdříve vymyjí prázdné skleněné lahve, pak je naplní sirupem a přidají do nich dusík, který vytvoří ochrannou atmosféru, a nakonec je uzavřou. Lahve pak po lince odjedou do balírny, kde dostanou etiketu, zabalí se do krabic a přesouvají se do skladu, odkud se expedují k zákazníkům. „Vytvořili jsme už desítky verzí etiket a náš etiketovací stroj také neustále vylepšujeme. Snažíme se totiž, aby měl zákazník z našeho sirupu prvotřídní zážitek. Když uvádíme nový produkt na trh, nechceme být jen o kousek lepší než konkurence, chceme být o tři třídy lepší. Proto výrobky dlouho vyvíjíme, hledáme suroviny, ochutnáváme, zjišťujeme informace a porovnáváme. Etiketa musí zákazníka zaujmout nejen na pohled, ale i na dotek. Na designu i výběru papíru si proto dáváme opravdu záležet. Dlouho jsme například vylepšovali i podobu nálevky na hrdle lahve, aby bylo nalévání pohodlné a sirup nestékal po lahvi a nelepil prsty. Hrajeme si zkrátka s každým malým detailem,“ vysvětluje zakladatel firmy. A to se mu vyplácí. Letošní letní limitovanou edici s příchutí okurky vyprodal o měsíc dříve, než bylo v plánu.
LÉČIVÝ PRAMEN Z PODKRKONOŠÍ
Protože firma Jana Vokurky neustále roste, hledala nové prostory, kam by bylo možné přesunout část stávající výroby. Po dlouhém hledání vhodného prostoru zakoupil loni v létě nedaleký areál Vratislavické kyselky, jejíž historie sahá až do roku 1862. Tehdy začal Karl Skollaude vedle svého domku kopat studnu. Voda z ní měla zvláštní chuť, a proto ji donesl k místnímu lékárníkovi, který potvrdil, že se jedná o vzácný minerální pramen. Dnes už zchátralou lázeňskou budovu a přilehlý areál, kam se dříve za koupelemi sjížděly davy lidí, firma Kitl postupně rekonstruuje a do tří let tu plánuje vybudovat druhou výrobu, v níž se kromě stávajících produktů začnou stáčet i minerální vody. Než se v regálech obchodů objeví první lahev, čeká Jana Vokurku ještě mnoho práce. Už teď je ale jisté, že si zdejší obyvatelé za pár let budou moci znovu vychutnávat účinky zapomenutého léčivého pramenu.
Tip: sirupy značky Kitl můžete o Vánocích pod stromečkem obdarovat své blízké, koupit je totiž můžete v krásném dárkovém balení po třech kusech nebo po dvou kusech s originální sklenicí.