Tradice Dušiček zůstává pro Čechy srdeční záležitostí. Běžně nakupují při svém každodenním nákupu svíčky, v posledních letech ale čím dál tím více i řezané květiny, věnce i dekorace v květináčích
Češi spojují Dušičky především s úctou a tradicí
Pro tři čtvrtiny dotázaných (74 %) je hlavním důvodem pro nákup květin a dekorací právě úcta k zemřelým, pětina pořizuje výzdobu „ze zvyku“ a 6 % z estetických důvodů. Nejpreferovanějším typem květin jsou na Dušičky pro 34 % respondentů věnce, pro 32 % respondentů květiny v květináči, jako například vřesy nebo chryzantémy. Řezané květiny jako například astry, hortenzie apod. kupuje u příležitosti Památky zesnulých 17 % a suché vazby 16 % dotázaných.
Ženy dávají častěji přednost květinám v květináči, muži naopak volí řezané květiny – u mladších respondentů (18–26 let) dokonce ve 30 % případů.
Květiny stále častěji nakupujeme v řetězcích
Ačkoliv většina lidí stále chodí do květinářství (63 %), stále více zákazníků pořizuje květiny i v obchodních řetězcích (24 %) nebo v zahradnictvích (12 %). Zákazníky k nákupu v supermarketech nejčastěji vede pohodlná dostupnost při běžném nákupu potravin (45 %), následovaná cenovou výhodností (34 %) a širokým výběrem (13 %). Každý desátý pak uvedl, že mu při nákupu vyhovuje delší otevírací doba obchodních řetězců oproti květinářstvím, která zpravidla zavírají dříve.
Ženy nakupují květiny v obchodním řetězci bez ohledu na příležitost a pravidelněji (41 %) než muži (26 %). Muži volí nákup květin častěji z praktických důvodů, a to zejména, „když mají prodejnu po cestě“ (34 %).
Halloween zůstává spíše doplňkem
Ačkoliv Halloween v Česku slaví jen menšina, BILLA ani tuto skupinu zákazníků neopomíjí.
Součástí nabídky jsou také dýně, sladkosti, halloweenské dekorace či lampiony, které v posledních letech nabývají na popularitě především mezi mladší generací.
BILLA rozšiřuje podzimní sortiment pro dušičkové období a Halloween
Společnost BILLA na základě těchto trendů rozšířila podzimní nabídku o květiny v květináči, věnce, svíčky i sezónní dekorace. V období kolem Dušiček zákazníci naleznou ve všech prodejnách BILLA desítky produktů českých dodavatelů – od tradičních listopadek až po moderní suché vazby či dekorativní svíčky. „Průzkum potvrzuje, že lidé u nás nepořizují jen potraviny, ale i produkty spojené s rodinnými tradicemi a pietou. Naše nabídka se proto stále více přizpůsobuje tomu, aby zákazníci našli vše potřebné na jednom místě – od čerstvých potravin po sváteční výzdobu,“ říká Daniela Korotvičková, vedoucí oddělení nákupu BILLA Česká republika.
Podrobnější informace o podzimní nabídce najdete v právě zveřejněném katalogu na webu www.billa.cz a v aktuálních letácích.
O průzkumu:
Průzkum realizovala agentura Instant Research (Ipsos) v říjnu 2024 na vzorku 516 respondentů ve věku 18–65 let.
